Ustawa Cookie - Wykorzystujemy cookies w celu poprawnego wyświetlenia strony. Wiemy - można bez nich żyć - tylko po co?

KONKURS: znaczenie struktur w narciarstwie biegowym - WYBIERAMY ZWYCIĘZCĘ

Kocham biegówki -> Porady sprzętowe

2014-11-20

22 października ogłosiliśmy konkurs na temat : znaczenie struktur w narciarstwie biegowym, dzisiaj prezentujemy trzy najlepsze prace nadesłane na ten temat. Kto wygra? Tą decyzję pozostawiamy czytelnikom. ZAPRASZAMY do lektury i do oddawania głosów na najlepsze waszym zdaniem teksty.

 

 

TEKST NR.1 - autor Barbara Knitter

 

Najlepiej smarować narty specjalnym żelazkiem. Niestety, wielu producentów smarów nie podaje na opakowaniu jakiej temperatury należy użyć, aby smar najlepiej wchłonął się w ślizg, a jednocześnie, żeby nie zniszczyć sprzętu. W takim przypadku bezpieczne będą temperatury z zakresu 115-130°C. Po smarowaniu cyklinujemy narty, a potem... najczęściej wychodzimy na stok. Powinniśmy pieczołowicie usunąć cały smar pozostały w strukturze. Jeśli jeździmy rekreacyjnie, możemy pominąć tą czynność - skończy się na tym, że w pierwszych kilku skrętach narty będą trochę ślizgać się na boki ze względu na zatkaną strukturę.

Ale zawodnik powinien przyłożyć się do tej czynności. Po pierwsze - zyska stabilność, a po drugie - poślizg będzie znacznie lepszy. Z tego wniosek, że struktura jest bardzo ważna! Struktura daje nam stabilność. Spód nart można porównać do opon w samochodzie. Oprócz stabilności struktura daje też szybkość. Nie wszyscy o tym wiedzą, ale w czasie jazdy śnieg w wyniku tarcia zamienia się w wodę, więc de facto poruszamy się po cienkiej powierzchni cieczy. Płaski ślizg bez struktury przykleja się do takiej nawierzchni i hamuje narciarza! Wyróżniamy następujące rodzaje struktur: liniową, w kształcie litery M oraz krzyżową. Ogólnie, w doborze struktury obowiązuje zasada: śnieg zimny/świeży - struktura drobna, śnieg stary/sztuczny/wilgotny - struktura średnia, śnieg mokry/ciężki - struktura głęboka. Oprócz tego, dla zawodowych narciarzy głębokość nacięć dobierana jest po uwzględnieniu ich masy ciała.

 

 

TEKST NR.2  autor Jan Dudziński

 

1. Co to jest struktura?

    Strukturą nazywamy wcięcia na ślizgu narty ułożone równolegle do krawędzi i w odpowiednich odstępach. Nakładana jest przy użyciu strukturyzatora, fabrycznie bądź na specjalnej maszynie z kamieniem do „wyciskania” struktury.

2. Jaka jest rola struktur?

    Struktura ma za zadanie odprowadzanie wody ze ślizgu i wprowadzanie między nartę, a śnieg powietrza, co minimalizuje siłę tarcia. Podobnie, jak parafiny, proszki i przyspieszacze zwiększa właściwości poślizgowe narty. Używane są głównie przez zawodników, podczas startów, gdzie odpowiednie dobranie struktur może zaważyć na wyniku.

3. Rodzaje struktur

    Ze względu na zróżnicowane warunki śniegowe wyróżniamy kilka podstawowych rodzajów struktur:

Struktura liniowa -

Nanosi równoległe linię na ślizg. Sprawdza się w głównie w chłodnych warunkach, przy suchym śniegu. Różnią się od siebie odległością i głębokością nacięć. (przeważnie 0,3-1mm). 

 

Struktura V -

Frezy ułożone są w kształcie liter V. Nazywana też strukturą choinkową

 

Struktura W - Ułożenie równoległych nacięć w kształt litery W sprawia, że nadaje się idealnie na świeży bądź wilgotny śnieg w wersjach na cieplejsze warunki (-5 stopni +).

Struktura diagonalna - Każdy rząd struktury ułożony jest na skos w prawą bądź lewą stronę. Jej uniwersalność sprawia, że często jest nakładana przez producentów fabrycznie na narty sportowo-rekreacyjne.

 

   Struktura na cieplejsze warunki jest głębsza i bardziej widoczna, natomiast na niskie temperatury jest delikatna i często prawie niezauważalna. Poprzez zastosowanie struktury powietrze zmuszone jest do wciśnięcia się między ślizg ,a śnieg, a woda zostaje odprowadzona, co nie pozwala, aby narta „przyklejała” się przez nią do śniegu.

   Istnieją też specjalne maszyny z kamieniem, które nakładają bardzo szeroką gamę struktur, również zaprojektowane przez użytkownika.

 

 

TEKST NR.3 autor Kuba Twardowski

 

W myśl popularnej zasady nie znam się to się wypowiem postanowiłem napisać co nieco o znaczeniu struktur narciarskich. W końcu nagrody kuszące, w klubie się nie przelewa więc liczę na nagrodę J oraz a nuż uda mi się napisać coś pożytecznego. Może i trochę tam wiem o nartach, bo biegam ładnych parę lat ale to trener zawsze mówi co i czym zrobić oraz jak i gdzie sprawdzić. Eh… miało być o znaczeniu struktur w narciarstwie biegowym, a nie o mnie.

O technicznych właściwościach i parametrach struktur powinni napisać serwismeni, ja natomiast mam jeden wniosek: pomagają wygrywać zawody. A jeśli nawet nie wygrywać to osiągać lepsze wyniki. Obecnie strukturę narciarską porównałbym do smarów na jazdę. Wszyscy wiemy ile można zyskać nad rywalami na odpowiednim trafieniu parafiną i proszkiem w warunki śniegowe. Analogicznie: dobre dobranie wałka (profesjonalnie zwanego strukturyzatorem) sprawia, że na zjeździe uciekamy rywalom, a podczas biegu w górę mniej się męczymy.

Celem zakładania struktury jest lepsze dopasowanie zoli narty do trasy (dokładniej do cząsteczek śniegu) oraz odprowadzenie wody spod ślizgu. Jest kilka rodzajów wałków i generalnie panuje zasada, że im grubsze ślady na narcie zostawia tym struktura przeznaczona jest na warunki cieplejsze. I drugi występujący podział ze względu na kształt: zostawiające proste ślady i w kształcie litery V. Tu może pojawić się pytanie: po co zakładać strukturę skoro fabrycznie narty mają odpowiednio przygotowane zole? Strukturę narciarską porównałbym do opon w samochodzie. Można jeździć na całorocznych (jedna para nart fabrycznych na cały sezon), można zmieniać sezonowo (cold i plus), a można jak w rajdach WRC dobierać ogumienie do panujących warunków na trasie.

Inną metodą – trwałą - jest „zrobienie szlifu” na nartach. W serwisach narciarskich (również w Polsce) możemy założyć strukturę na ślizgi dopasowaną pod konkretne warunki śniegowe. Jest to bardzo skuteczny zabieg, lecz wadą jest konieczność posiadania przynajmniej jednej pary nart na każde warunki śniegowe.

Więc jeśli chcemy rywalizować z najlepszymi na trasach, pokonać rywala zza płotu czy nawet pobić swój własny rekord na jakiejś trasie poza treningiem musimy dysponować coraz lepszym sprzętem. Struktura wystarcza na lata, a efekty jej stosowania są widoczne przy każdym użyciu.

 

ZAPRASZAMY DO GŁOSOWANIA TUTAJ

Głosowanie trwa do poniedziałku 24 listopada do godziny 14:00 

Komentarze - 1

jerzyk

Opublikowano: 2014-11-20 20:02:10

Do drugiego artykułu tak w ramach informacji. Zmniejszenie powierzchni styku poprzez wprowadzenie powietrza nie zmienia siły tarcia... W przypadku tarcia ślizgowego jest ona niezależna od wielkości powierzchni styku ciała z podłożem :)

Aby od razu dodać komentarz zarejestruj/zaloguj się na naszym portalu. Ze względu na problemy z botami komentarze niezalogowanych ukazywać się będą najszybciej jak to możliwe, ale dopiero po akceptacji.

* - pola obowiązkowe



Prawa autorskie © skipol.pl