Ustawa Cookie - Wykorzystujemy cookies w celu poprawnego wyświetlenia strony. Wiemy - można bez nich żyć - tylko po co?

Na co zwrócić uwagę, przy doborze kijów biegowych

Kocham biegówki -> Porady sprzętowe

2014-07-26

Wybierając odpowiednie kijki musimy przede wszystkim zwrócić uwagę na nasze umiejętności, wzrost i warunki tras biegowych, po których będziemy biegać. Oczywiście najlepiej jest kupować sprzęt w takich sklepach , w których sprzedają doświadczeni fachowcy. Niestety takich sklepów w Polsce jest niewiele. Tak więc dobrze jest mieć chociaż podstawowe pojęcie o kijkach, wybierając się na zakupy. Spróbuję coś doradzić na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji.

 

 

 

Długość Kijka
Według podstawowych norm kijki powinny mieć odpowiednią długość.
Do stylu klasycznego powinny być 30 cm niższe od wzrostu (+ - 2do3cm), a do stylu łyżwowego powinny być 20 cm niższe od wzrostu (+ - 2cm).

 

 

Używanie zbyt długich kijków, powoduje szybkie zmęczenie rąk i wypacza technikę biegową. Natomiast przy krótszych kijach nasze bieganie będzie mniej efektywne i kijki nie będą do końca spełniały swojej roli. Tak więc powinny być odpowiednio dobrane do naszego wzrostu.

 

Nasze umiejętności, wzrost i waga

Początkujący biegacze
Na początku proponuję udać się do wypożyczalni i pobiegać trochę na wypożyczonym sprzęcie. Po przekonaniu się, że jest to dyscyplina, którą będziemy uprawiać, wtedy śmiało można zainwestować w sprzęt.
Jeśli jesteśmy całkiem początkującymi biegaczami - spacerowiczami i potrzebujemy kijków o długości maksymalnie 150 cm, to polecam najtańsze kijki aluminiowe lub kompozytowe (włókno szklane) bez domieszki carbonu. Mogą też być kije kompozytowe z 20 % ilością carbonu (włókno szklane i 20% włókna węglowego).
Przeważnie na początku kijki używane są do lekkiej podpory , czy do utrzymywania równowagi. Jeśli jednak ważymy przy tym ponad 80 kg, to potrzebujemy sztywniejszych kijków. Dla takich osób polecam kije aluminiowe z gęstszego stopu lub kompozytowe z domieszką carbonu od 40 do 60%.

Niskie i jednocześnie ciężkie osoby powinny mieć sztywniejsze kijki od osób lekkich. To samo dotyczy osób wysokich.
Im wyższe osoby, tym kijki sztywniejsze, aby nie wyginały się w łuk podczas biegania.
Przy używaniu zbyt giętkich kijków jest ryzyko zagięcia aluminiowego lub złamania kompozytowego przy mocniejszym odepchnięciu. Dla początkujących osób wysokich proponuję kijki z gęstego stopu aluminium lub kompozytowe z co najmniej 60% carbonu . Takie kije są droższe, ale bardziej wytrzymałe na zginanie. Wniosek taki ,że mniejsi i lżejsi mają taniej ?.

 

Średniozaawansowani biegacze
Ta grupa biegaczy używa więcej siły podczas odpychania się niż osoby początkujące.
Dla takich osób bez względu na wzrost proponuję kijki kompozytowe z minimum 60 % domieszką carbonu . Im więcej carbonu w kijkach, tym kijki są sztywniejsze, lżejsze i bardziej dynamiczne, dzięki czemu można wykorzystać jego walory do mocniejszego i dynamicznego odepchnięcia.

 

Zaawansowani biegacze
Zazwyczaj wszyscy zaawansowani biegacze dobrze wiedzą jakich kijków potrzebują i przeważnie posiadają ich co najmniej dwie pary. Na trening gorsze (pojęcie względne) i lepsze na zawody.
Te lepsze, to zazwyczaj kijki z najwyższej półki, 100% carbonu. Technologia i materiały mocno idą do przodu. Zasada to lekki sztywny i dynamiczny kij z wygodną rękojeścią.

 

Warunki na naszych trasach biegowych
To kolejny dość ważny element, na który trzeba zwrócić uwagę przy doborze kijków.
Wszystkie kijki mają na dole różnego rodzaju w kształtach i wielkościach miseczki zakończone ostrymi grotami. Ich przeznaczeniem jest to, aby kijki nie wbijały się zbyt głęboko w śnieg, tylko zapierały się na nim i nas odpychały.
Kijki dla początkujących mają średnie, albo duże i szerokie miseczki, kijki dla średniozaawansowanych mają średniej wielkości miseczki, a zawodnicze mają je bardzo malutkie.
Jeśli biegamy po bardzo dobrze przygotowanych i utrzymywanych trasach, np. takich jak w Jakuszycach, to nie ma znaczenia jakie miseczki mamy na swoich kijkach. Wszystkie spełniają swoją funkcję.
Jeśli biegamy po gorzej przygotowanych trasach, na których śnieg jest mało ubity, to z pewnością nie da się biegać z kijkami zakończonymi maleńkimi miseczkami. Taki kij wbija się zbyt głęboko w śnieg, przez co łatwo można go złamać. Na takie trasy dobre są kijki ze średnimi lub dużymi miseczkami.
Natomiast kiedy biegamy po szlakach ubitych przez kilka osób przed nami, gdzie śnieg jest bardzo miękki, używajmy dużych miseczek.
Miseczki w kijkach są elementem wymiennym i z łatwością można je wymieniać na takie jakich potrzebujemy.

 

Wygodna rękojeść
Dochodzimy do ostatniego elementu kijka, którym jest jego rękojeść.
Osobom początkującym mającym bardzo dużą dłoń proponuję zwykłe paski. Dobrze wyregulowana długość paska świetnie się sprawdza podczas zakładania kijka i podczas biegania.
Dziś coraz więcej robi się rękojeści z koszyczkami, które również należy wyregulować. Są one nieco wygodniejsze od pasków.
Trzeba pamiętać o tym, że koszyczki są różnej wielkości i występują w rozmiarach S, M,L i XL. Przed kupnem takiego kijka koniecznie trzeba dobrać odpowiednią wielkość koszyczka.

 

Zbyszek Galik, Szkoła Narciarstwa Biegowego Start Ski

Komentarze - 0

Aby od razu dodać komentarz zarejestruj/zaloguj się na naszym portalu. Ze względu na problemy z botami komentarze niezalogowanych ukazywać się będą najszybciej jak to możliwe, ale dopiero po akceptacji.

* - pola obowiązkowe



Prawa autorskie © skipol.pl