Ustawa Cookie - Wykorzystujemy cookies w celu poprawnego wyświetlenia strony. Wiemy - można bez nich żyć - tylko po co?

Trening i jego cele (3) - o mobilności pisze Tomasz Skurzok

Kocham biegówki -> Trening technika

2017-11-04

Na wstępie chciałem was przeprosić za poślizg w napisanym artykule, niestety mój komputer odmówił posłuszeństwa i nie chciał ze mną współpracować w tworzeniu kolejnego mam nadzieję fantastycznego tekstu, który zmieni wasze życie;)  Zapraszam do lektury.

 

Żyjemy w czasach, kiedy edukacja wskoczyła na najwyższy poziom, o którym w XX wieku można było pomarzyć.
Kurs możemy już zrobić praktycznie ze wszystkiego. Słowo "MOBILNOŚĆ" bije rekordy popularności w wyszukiwarkach. Wszyscy ambitni chcą być sprawni, inteligentni finansowo i emocjonalnie. Wszyscy szukają informacji, kursów, badań, które pozwolą im wskoczyć na wyższy level.

 

Dziś słów kilka o stawach, w bardzo przyjemnej formie. Jak dotrwacie do końcowej części to powiem wam jak to wszystko ma się do naszego kochanego sportu, jakim są biegi narciarskie.

U ludzi, którzy siedzą, sportowców amatorów i sportowców wyczynowych stosujących trening siłowy i nie tylko, wykazano mniejsze lub większe ograniczenia możliwości ruchu w poszczególnych stawach. Nieodpowiednie statyczne pozycje, na co dzień, źle dobrany trening siłowy lub ukierunkowany, jednostronne obciążenie fizyczne(np. bieganie kulawym na jedną rękę), często doprowadzają do skrócenia mięśnia, co z kolei jest przyczyną zaburzeń aktywnego i pasywnego aparatu ruchu. Skrócony mięsień z powodu pogorszonej elastyczności jest bardziej narażony na urazy.

 

Właśnie ta ogromna urazowość u sportowców wyczynowych i amatorów była impulsem do zgłębienia tego tematu. Staw na skutek skrócenia się mięśni nie jest w pełni ruchomy i musi odbierać stosunkowo większe obciążenia niż staw, w który jest w dobrej kondycji. ·Ścięgna dobrze rozciągniętych mięśni i ustabilizowanych stawów są mniej dotknięte syndromami przeciążeń. 
Nie wystarczająco wydolne stawy gotowe do pracy w pełnej ruchomości utrudniają rozwój i wykorzystanie siły, szybkości i wytrzymałości. 
Pospinany człowiek ma problemy z koordynacją ruchową a przez to trudności w uczeniu się nowych wzorców. 
Siła i ruchomość uzupełniają się wzajemnie. 
Ruch mięśnia poruszającego kończynę w określonym kierunku będzie utrudniony, jeżeli mięsień przeciwny jest niedostatecznie rozciągnięty.

Czy to znaczy, że mamy poświęcać godziny na rozciąganie?  Odpowiedź brzmi nie.

 

Problem jest bardziej złożony, ponieważ niedostateczna ruchomość w stawach nie musi oznaczać tego, że ktoś jest nierozciągnięty. W pracy nad swoim ciałem musimy przede wszystkim zdiagnozować, z czym mamy problem. Ja do diagnozy używam bardzo prostego testu, jakim jest przysiad z rurką trzymaną nad głową. Dzięki temu mam obraz większości dysfunkcji podopiecznego i mogę ułożyć zestaw ćwiczeń, który usprawni aparat ruchu

Staw ramienny (mobilizacja)

Staw biodrowy (mobilizacja)

Staw skokowy (mobilizacja)

Ustabilizowanie stawu kolanowego

Stabilizacja odc. lędźwiowego (ustawienie miednicy i ćwiczenia stabilizacyjne)

Kontrola motoryczna (mózg i ciało)

 

rucka

 Na zdjęciu: zawodniczka kadry młodzieżowej Eliza Rucka w czasie ćwiczeń

 

Często dzieje się tak, że u sportowców są problemy z wykonaniem tego testu, dlatego warto się skupić na zaletach, jakie daje nam praca nad mobilnością i stabilnością.

Dobra ruchomość prowadzi do:
  - Lepszej przemiany materii 
  - Lepszej koordynacji 
  - Oszczędzania i ochrony stawów 
  - Zmniejszenia ryzyka kontuzji 
  - Lepszego transferu mocy 
  - Lepszej świadomości swojego ciała podczas prostych czynności. 
  - Spionizowana postawa ciała do późnej starości

Żeby narciarz wygrywał zawody musi być szybki, silny, wytrzymały. Niestety tych zdolności nie da się w pełni rozwinąć w sposób zdrowy, kiedy nasze ciało przypomina sztywny posąg, w dodatku z kilkoma wadami postawy. Ciężko jest budować siłę maksymalną, kiedy nie można wykonać poprawnego pełnego przysiadu. Trudno przez pełen dystans utrzymać prawidłową postawę biegu, kiedy nasz core (brzuch –plecy) są osłabione lub występują w ich sile znaczne dysproporcje. Mniej efektywny staje się bieg w momencie, gdy staw ramienny i biodrowy nie mają pełnego zakresu ruchu. Biegacz, który ma silny mięsień czworogłowy a zaniedba pośladek i mięsień dwugłowy nigdy nie wygeneruje pełnej mocy. Każdy czynnik to urywek kilku sekund na trasie.

Jeżeli ktoś z was ma pomysły na jakiś temat, który was ciekawi i chcielibyście o tym poczytać to zapraszam do wpisywania propozycji w komentarzach.

 

źródło :” wylecz swoje plecy „ Robin McKenzi

 

Tomasz Skurzok

o autorze: Tomasz Skurzok był zawodnikiem klubu NKS Trójwieś Beskidzka, medalistą Mistrzostw Polski Seniorów i Juniorów. Obecnie pracuje jako trener personalny oraz współpracuje z kadrą młodzieżową PZN.

 

Komentarze - 0

Aby od razu dodać komentarz zarejestruj/zaloguj się na naszym portalu. Ze względu na problemy z botami komentarze niezalogowanych ukazywać się będą najszybciej jak to możliwe, ale dopiero po akceptacji.

* - pola obowiązkowe



Prawa autorskie © skipol.pl