Ustawa Cookie - Wykorzystujemy cookies w celu poprawnego wyświetlenia strony. Wiemy - można bez nich żyć - tylko po co?

Rola nawadniania w sporcie!

Kocham biegówki -> Zdrowie

2019-01-25

Cześć! Dziś na warsztat weźmiemy kolejny, bardzo ważny dla sportowców temat, wokół którego powstało wiele mitów. Nawadnianie i jego rola w sporcie oraz w życiu codziennym.

 

Pijesz dopiero wtedy, gdy poczujesz pragnienie? Gdy robi się w ustach sucho? To już dużo za późno! Nasze ciało w 60-70% składa się z wody, a już 2% odwodnienie powoduje pogorszenie wydolności i spadek mocy mięśniowej! Szczególnie więc wykonując wysiłek fizyczny powinniśmy zadbać o regularne nawadnianie organizmu. Aktualne zalecenia to porcja płynu co około 20 minut.

 

Jak dobrać objętość płynu, którą powinniśmy przyjmować? Jest to zależne od wielu czynników, między innymi naszej wagi, intensywności wysiłku, czy temperatury panującej na zewnątrz. Warto przetestować na sobie. Jak to zrobić? Przed wyjściem na trening stajemy na wagę. Wykonujemy godzinny trening, podczas którego nie przyjmujemy żadnych płynów, wracamy i ważymy się ponownie. Różnica w wadze, jaką zaobserwujemy, spowodowana jest głównie stratami  wody, którą utraciliśmy podczas wysiłku. W ten sposób możemy obliczyć ile płynów powinniśmy przyjmować na każdą godzinę wysiłku. Pijemy co 20 minut? Dzielimy tę liczbę przez trzy i otrzymujemy naszą porcję.

 

Jakie płyny przyjmować? Nawadniając nasze ciało w ciągu dnia możemy spożywać wodę, kawę, herbatę, czy soki. Kupując wodę warto wybrać tę wysoko zmineralizowaną. Podczas treningu, czy innej aktywności fizycznej najlepiej sprawdzą się napoje izotoniczne. Zawierają one identyczne stężenie cukru jakie występuje we krwi, przez co są lepiej wchłaniane. Najczęściej są również bogate w sód i inne składniki mineralne, które tracimy w czasie wysiłku.

 

Arek Posiadała

Komentarze - 8

?

Opublikowano: 2019-01-25 18:30:04

Jak wyniki U23?

wow

Opublikowano: 2019-01-26 07:26:42

Której wody mineralnej nie wolno pic w czasie dużego wysiłku? Wiem ze taka jest tylko zawsze zapominam o nazwie a raczej składzie bo nazwy nikt nie poda. Podobno powoduje zaburzenia równowagi elektrolitów wręcz duże problemy zdrowotne?

wow

Opublikowano: 2019-01-26 07:26:47

Której wody mineralnej nie wolno pic w czasie dużego wysiłku? Wiem ze taka jest tylko zawsze zapominam o nazwie a raczej składzie bo nazwy nikt nie poda. Podobno powoduje zaburzenia równowagi elektrolitów wręcz duże problemy zdrowotne?

Arek Posiadała

Opublikowano: 2019-01-26 11:08:23

Niestety nie słyszałem o tym, jeśli uda się Panu/Pani przypomnieć, proszę podzielić się ze wszystkimi ;)

wow

Opublikowano: 2019-01-26 12:07:27

Mnie po wpisaniu " czego nie pic w czasie wysiłku" wyskoczył portal ofeminin. Moze warto przeczytać? Ewentualnie porozmawiać z kilku lekarzami i dietetykami?

wow

Opublikowano: 2019-01-26 12:48:07

To byla w sumie informacja do redaktora wiec oba te komentarze mozna skasować. Nie chodzi mi o reklamowanie czegokolwiek

Arek Posiadała

Opublikowano: 2019-01-28 11:39:17

Artykuł pisałem na podstawie wiedzy zdobytej między innymi na wykładach ze specjalistami dietetyki. Można by wymieniać wiele napojów, których lepiej nie przyjmować podczas wysiłku fizycznego. Nie to było moim zamysłem w tym tekście ;) To by była raczej antyreklama :) Pozdrawiam, Arek.

wow

Opublikowano: 2019-01-28 23:19:12

Nieporozumienie. Slowo reklama dotyczyło tego portalu nie napoju. A jesli chodzi o ufność to warto ważne informacje weryfikować u różnych źródeł wtedy dluzej sie zyje. A dosyc częste przypadki zgonów w sporcie mogą być pochodna właśnie takich niepozornych błędów jak np z ta zwykłą wodą.

Aby od razu dodać komentarz zarejestruj/zaloguj się na naszym portalu. Ze względu na problemy z botami komentarze niezalogowanych ukazywać się będą najszybciej jak to możliwe, ale dopiero po akceptacji.

* - pola obowiązkowe



Prawa autorskie © skipol.pl